ceturtdiena, 2009. gada 19. novembris

Varētu kaut ko palaist debesīs II


Šodien mans talismans ir drosmes vilciņš.

Vakardienas vakara pētniecības rezultāti: aeriālā fotogrāfija un radiovadāmie lidoņi ir varen plašas tēmas.

Likums "Par aviāciju":
  • Virs apdzīvotām vietām gaisa kuģim jālido pietiekošā augstumā, lai dzinēja kļūmes gadījumā varētu aizplanēt ārpus apdzīvotās vietas
  • Bezpilota gaisa kuģu lietošanu reglamentē MK noteikumi
MK noteikumi bezpilota gaisa kuģiem ir līdzīgi kā citās valstīs:
  • Nevar darīties lidlauku tuvumā (10 kilometri)
  • Radiovadāmās lidmašīnītes un helikopterīšus var laist līdz 120m augstumam, tiem visu laiku jāatrodas operatora tiešā redzamībā
  • Bezpilota gaisa baloniem nav maksimālā augstuma ierobežojuma,toties ir minimālais virs apdzīvotām vietām -- 300 metri
  • Pūķus un atsaitē stiprinātos balonus nedrīkst laist mākoņos, atsaitē ik pa 15m jābūt vimpeļiem
Par lidmašīnītēm un helikopteriem: ir lērums ar cilvēkiem, kas ar tiem hobija līmenī nodarbojas. Nopērkami gan lidošanai gatavi modeļi, gan pa detaļām. DIY lietas zeļ un plaukst, gatavos modeļus bieži pašrocīgi uzlabo ar labākiem motoriem, propelleru lāpstiņām, vieglāku un izturīgāku šasiju utt. Runā, ka helikopterus vadīt ir grūtāk. Nu, lētos "mikro" helikopterus nav grūti, bet jaudīgākiem helikopteriem ir vairāk manuālas vadības. Var nopirkt un helikopterītī uzstādīt elektroniku vadības atvieglošanai. Helikopteri dalās klasēs -- mikro, 250, 300, 450, 600, 700. Katra nākamā ir jaudīgāka un no 450 uz augšu viņi var celt 100-200g kravu. Šo klašu helikopteri arī lielākoties izmanto degvielas motoru nevis elektromotoru. Maksā 150 - 800 naudiņas. Uzlidot var ļoti augstu, limitējošie faktori lielā augstumā ir skābekļa trūkums degvielas motoram un tas, ka operators mazo aparātiņu no zemes nevar saskatīt. Manīti pieminēti 1km, 4km augstumi. Te ir viens diezgan iespaidīgs TREX 700 jaudas demonstrējums, iefilmēts no piestiprinātas ~150g smagas IXUS kameras: Trex 700E Aerial video. fpvvideo.com lapā ir daudz info par šo lidoņu vadīšanu no "pirmās personas" skatupunkta -- kā sēžot iekšā.

Par baloniem es jau izrakstījos. Par pūķiem, no limitiem MK noteikumos var padomāt, ka tos var uzlaist tiešām augstu. Lielākiem pūķiem atsaiti rokās noturēt nevar, tam vajag vinču. Uzzināju arī, ka fotogrāfijas "no gaisa" ir ļoti aktuālas nekustamo īpašumu fotogrāfiem. Turklāt viņi grib bildēt ar smagiem SLR aparātiem nevis ar mazo IXUS. Populārākie ir teleskopiski masti 10 - 20 metru augstumā, reizēm tik lieli, ka stacionāri piestiprināti pie auto. Vēl izmanto hēlija balonus atsaitē (grūti pārvadāt, hēlijs jāpērk), pūķus, un tos pašus helikopterus.

Lai no aeriālām fotogrāfijām varētu zīmēt kartes, attēlu dabūšana ir tikai puse problēmas. Vēl vajag izlabot to sašķiebumu, ģeoreferencēt, lipināt kopā. Šiem darbiņiem ir dažādi rīki, bet, ja tas process ir manuāls un ķēpīgs, tad liela prieka no tā nav. Pamanīju pusdzīvu Pict'Earth risinājumu: radiovadāma lidmašīnīte ar telefonu, kas sūta bildi uz leju, programmatūra uz zemes to "dzīvajā" ļoti gudri lipina kopā.

3 komentāri:

ulzha teica...

Biznesa plāns

fēp fēp teica...

skābekļa problēmu lielā augstumā var risināt ar turbo, var ņemt līdzi skābekli un nitrosus. Nopērc īstu mantu krč
vispār ar balonu būtu mazāka ņemšanās, tādā augstumā tāpat stūrēšana ir minimāla, izdevīgāk stūrēt kameru. Turklāt, cik maksās helikopters, kurš var pacelt kilogramu? Balons toč maksātu mazāk. Vajadzētu tikai izpletni, lai piezemējoties neizrauj krāteri

fap fēp fepping teica...

vispār, ultimatīvs risinājums būtu kombo - balons cēlējspēkam un perpendikulāri piestiprināts helikopters stūrēšanai. Varētu pat piestiprināt divus, lai nesanāk, kā ar apaļo lielgaballaivu
sanāk izgudrot no jauna dirižabli